Kritéria určující pravdu

Firemní kultura

Rozdělení firemních kultur dle způsobu, jímž kultury nalézají “pravdu”. Z filozofického hlediska neexistuje absolutní pravda, pouze pravda společensky podmíněná. Rozdělení je převzato z knihy Organizational Culture and Leadership od Edgara H. Scheina.

Obsah

Dogma

Čisté dogma založené na tradici nebo náboženství.

Příklady

  • “Vždycky to tak bylo.”
  • “Je to Boží vůle.”
  • “Takto je to ve skriptech.”
  • “Takto je to agilní.”

Odhalené dogma

Dogma je založeno na důvěře, že autorita, kterou se řídíme, je moudřejší nebo zkušenější.

Příklady

  • “Náš šéf chce, abychom to dělali takto.”
  • “Konzultanti, které jsme pozvali, nám to takto doporučili.”
  • “Jana má nejvíce zkušeností, takže to uděláme, jak říká.”

Skupinová kompetence

Pravda je nalezena “racionálně-právnickým” procesem podobně, jako když rozhodujeme o vině nebo nevině jednotlivce.

Příklady

  • “Tento problém musíme přednést na marketingovém oddělení a udělat to, co doporučí.”
  • “Tohle musí rozhodnout šéf, protože je to jeho zodpovědnost.”
  • “Budeme o tom hlasovat. Výsledek hlasování bude závazný.”

Debata

Akceptujeme jen takovou pravdu, která obstojí v debatě lidí a konfliktu s odlišnými názory.

Příklady

  • “Prošlo to třemi nezávislými komisemi, otestovali jsme to v prodeji a ten nápad vypadá pořád slibně. Takže to tak uděláme.”
  • “Má někdo nějaké výhrady k tomu to udělat tímto způsobem? Pokud ne, jsme dohodnuti.”

Pragmatismus

Pravda je hodnocena čistě pragmatickými kritériemi. Věříme v to, co funguje v praxi.

Příklady

  • “Zkusme to a za týden vyhodnotíme, jestli v tom budeme pokračovat.”

Vědecká metoda

Pravda je stanovena vědeckou metodou, která svým způsobem může být také dogmatická (např. převzata od jiné kapacity v sociálních vědách).

Příklady

  • “Náš výzkum ukazuje, že toto je nejlepší způsob, jak vést marketing.”
  • “Máme výsledky ze třech našich anket. Velmi pečlivě jsme je zanalyzovali a odhadli statistické odchylky. Toto jsou výsledky, kterými se budeme řídit.”
  • “Výsledky našich dotazníků mohou být zavádějící, ale náš data tým tento způsob oslovování zákazníků také podporuje. Pojďme to tedy tak dělat.”

  • Zpět na: Obsah
  • Zpět na: Firemní kultura